אישור נוטריוני ותרגום נוטריוני הם שני שירותים שונים שניתנים על ידי עורך דין  שיש לו את כל האישורים לספק שירותי נוטריון ממשרד המשפטים והוותק הדרוש בתחומו (לפחות עשר שנים). יש פעמים שמתבלבלים באשר למהות שירותים אלו. לכן חשוב מאוד להבין את ההבדלים והדקויות הקטנות במידה ותהיו זקוקים לשירותים אלו במהלך השנים, מה שקורה לא פעם, כאשר יש צורך להגיש מסמכים לבתי משפט או לרשויות ומוסדות רשמיים, בין אם הם בארץ או בין אם הם בחו"ל ודורשים אישור נוטריון,

כך שאם אלו המסמכים שנזקקים לאישור נוטריוני, לרוב  עולה גם הצורך הצורך בשירותי תרגום נוטריוני של מסמך מסוים לשפה אחרת, כך, שיש צורך לתרגם מסמך מסוים, וכדי שהמסמך יהיה לדוגמא קביל משפטית נדרש אישור נוטריון המאשר את מקוריותו של המסמך משפת המקור ושהצהרת המתרגם של המסמך ואישור זהות החותם על התרגום ושהוא עשה זאת מרצונו החופשי. לכן במאמר זה נעמוד על ההבדלים בין אישור נוטריון לבין תרגום נוטריון.

אז למה צריך תרגום נוטריוני?

יש לא מעט מסמכים רשמיים הדורשים תרגום לשפה מסוימת, אלו יכולים להיות תעודת לידה, תעודת פטירה, אישור שאדם מסוים נמצא בחיים. לא חסרים מסמכים שכאלו שניתן להוציא מרשויות המדינה בישראל. עם זאת, על מנת שיהיו קבילים בחו"ל נדרש לכך תרגום נוטריוני.

הכוונה היא שלוקחים את המסמך המקורי ומתרגמים אותו לשפה הנדרשת. הנוטריון יכול לתרגם את המסמך בעצמו אם הוא בקיא בשפה, או שהוא דואג למתרגם מקצועי שיעשה זאת, והמתרגם מתחייב ומצהיר בפני נוטריון שהתרגום נעשה באופן נאמן למקור ושהוא בקיא בשפה הרלוונטית.

התרגום הנוטריוני דורש דיוק רב בפרטים, והמסמך שעובר תרגום חייב להיות העתק מדויק של המסמך המקורי וחייבים להופיע בו כל הפרטים ללא יוצא מן הכלל. הנוטריון גם צריך לאמת מול המתרגם מונחים שייתכן מאוד שאינם מוכרים לו ועליו להבין את הפרשנות של כל מונח שכזה  שעובר תרגום.

אז איך האישור נוטריון לתרגום הופך את המסמך לקביל?

אישור נוטריון למסמך רשמי מתורגם הוא בעצם האישור שהופך את המסמך הזה לקביל או לרשמי בין אם ברשויות הרלוונטיות ובין אם בבתי המשפט של אותה מדינה בה צריך להגיש את המסמכים המתורגמים. כך, שבעצם תפקדו של הנוטריון הינו לאשר כי המסמך שעבר תרגום נוטריוני ומי שחתום על התרגום הוא אכן אותו אדם ולא מדובר בזיוף חלילה.

אך ורק באמצעות אישור נוטריון למסמך וחתימתו עליו הופך המסמך להיות מסמך קביל ורשמי במוסד הרלוונטי.